twitter twitter
Werkloosheid Haven Oostende Schulden Stad Oostende Kansarmoede

Schulden Stad Oostende

Lijst Dedecker maakt elk jaar in functie van de begrotingszitting een financieel rapport op van  Stad Oostende. De cijfers hieronder komen uit het rapport van januari 2012. Inmiddels zijn er reeds enkele jaarrekeningen en begrotingen van enkele stadsbedrijven binnen, maar voor een nieuw totaal plaatje is het wachten tot januari volgend jaar, te meer omdat het stadsbestuur de jaarekening 2011 nog niet voorlegde aan de Gemeenteraad. Het rapport legt een schuldenberg van 305 miljoen euro bloot, een stijging van maar liefst 225 miljoen euro in vergelijking met halfweg de jaren negentig.

Griekse toestanden in Oostende.

  
De Schepen en de Burgemeester doen hun best om het financieel beleid te Oostende te bewieroken en u met cijfers een rad voor de ogen te draaien.
De realiteit is echter een Grieks drama.


In “De grote Klok” van december 2011 vinden we een grafiek van de schulden terug. De grafiek geeft een dalende lijn aan van de schulden in de stadsbegroting. De grafiek start echter met het cijfer van 31/12/2007, terwijl de legislatuur begon op 01/01/2007, en eindigt met het begrote cijfer van 31/12/2012, een cijfer die vooralsnog een groot vraagteken is vermist er in de begroting 2012 geen ruimte is voor financiering met eigen middelen en dat aldus elke begrotingswijziging gefinancierd moet worden met leningen. (klik hier). De meest correcte grafiek start dus met de cijfers op 01/01/2007 met een schuld van  € 113.425.249 en eindigt op 01/01/2012 met een schuld van  € 114.233.653. We noteren dus een stijging van de stadsschuld van € 808.404.


Maar daarmee is de kous niet af want ook het OCMW, het Bedrijf voor Grond en Bouwbeleid Oostende (BGB), de autonome gemeentebedrijven (AG’s) en hun dochters hebben een schuldenlast opgebouwd die finaal ten laste van de Stad Oostende vallen.


Het OCMW gaat leningen aan en betaalt de intresten via de jaarlijkse dotatie. Deze dotatie werd in 2012 voor 2 jaar bevroren op € 10.742.000. (in 1996 bedroeg de jaarlijkse dotatie € 5.775919,13, ongeveer de helft dus) De dotatie verdubbeld en de kansarmoede met een derde omhoog! Wat deed Franky Deblock dan wel met al dat geld? Daarbovenop krijgt het OCMW nog een tussenkomst binnen de begroting, de zogenaamde “ Gemeentelijke tussenkomst in de aflossingen van leningen en leasingschulden”. Voor 2012 wordt dit begroot op € 1.252.660. Alle schulden van het OCMW worden aldus betaald door Stad Oostende en moeten bijgevolg bij de schuldenlast gerekend worden. Op 01/01/2007 bedroeg de schuld van het OCMW € 25.770.670 en op 01/01/2012 bedroeg deze € 32.496.240. Ofwel een stijging van € 6.725.570.


Wat schepen Veulemans en burgemeester Vandecasteele u ook graag verzwijgen is het feit dat het Bedrijf voor Grond en Bouwbeleid (BGB) vanaf 01/01/2013, de start van de nieuwe legislatuur, conform het Gemeentedecreet, in zijn huidige vorm niet meer kan blijven bestaan en volledig ondergebracht moet worden onder de stadsbegroting. Het is dan ook niet verkeerd om alle schulden van het Bedrijf voor Grond en Bouwbeleid als schulden van Stad Oostende te beschouwen. De schuld van BGB bedroeg op 01/01/2007, € 17.259.491 en op 01/01/2011 € 56.815.797. Ook hier een stijging van de schuld van maar liefst € 39.556.306.

De schulden – leningen en leasings op meer dan 1 jaar -  die dus rechtreeks ten laste van de stadsbegroting vallen zijn deze die momenteel opgenomen zijn in de stadsbegroting, de schulden van OCMW en de schulden van het BGB. Op 01/01/2007 bedroeg deze schuld € 156.455.410 en op 01/01/2011 was dit € 205.162.101 ofwel een stijging van € 48.706.691.

En last but not least zijn er nog de Autonome gemeentebedrijven(AG) en hun dochters. Om een volledig beeld te krijgen van alle schulden van Stad Oostende moeten ook de schulden van de autonome gemeentebedrijven en hun dochters in rekening gebracht worden. In 1996 waren er nog geen AG’s en had de wet op de AG’s nooit bestaan, dan waren alle projecten nu uitgevoerd door de AG’s ten laste van de stadsbegroting geweest. Dit is de realiteit. Bovendien heeft diezelfde realiteit reeds uitgewezen dat bij een faillissement van een AG, zoals recent met de vismijn, alle schulden ten laste komen van de Stad. Op de jaarrekeningen van de autonome gemeentebedrijven van AGHO,AGVO,AGSO en EOS en van hun respectievelijke dochterbedrijven (waarvan de AG’s minimum 95% van de aandelen in bezit hebben) Multitech, Oostende Trade, EVO, Pakhuizen, EKO, Sleuyter Arena noteren we een gezamenlijke schuld  van € 100.710.142. Waarvan het gros bij AGSO nl € 70.047.206 te vinden is.


De totale gezamenlijke schuld ten laste van de Stad Oostende en zijn inwoners bedraagt op vandaag € 305.872.243  of 12.338.855.695,39 oude Belgische Franken (12,3 miljard BEF)
We hebben in deze tekst al vaker verwezen naar het jaar 1996 en het cijfer van de schuld op 31/12/1996. 20 december 1996 is namelijk de datum dat Schepen Veulemans de verantwoordelijkheid van financiën kreeg. Een 6-tal maanden later op 27 juni 1997 werd Jean Vandecasteele burgemeester. Een vergelijking met 1996 geeft ons dus een beeld van het financieel beleid onder Veulemans/ Vandecasteele. Feit is dat in 1996 nog geen autonome gemeentebedrijven waren. Feit is dat de stadsschuld toen 59.150.069,90 euro bedroeg.
We beschikken helaas enkel over officieuze cijfers betreft de schulden van OCMW en BGB en hebben geen stavingstuk desbetreffend. Doch werd er ons intern meegedeeld dat de schuld van het OCMW in 1996 +/- 12 miljoen euro bedroeg en deze van het BGB +/-9 miljoen euro. Dit betekent een totale schuld op 31/12/1996 van +/-  80 miljoen euro. We stellen dus vast dat de schulden ten laste van de Stad Oostende zijn onder de tandem Veulemans/ Vandecasteele verviervoudigd. Tot 305 miljoen euro

 

Wat kregen we in ruil voor al deze stijging van 225 miljoen euro schulden:

De achteruitgang van Oostende is rechtevenredig met de stijging van de schulden ervan.

In het begin verwezen we reeds naar de nota van 19 december 2011 van de lokale ontvanger Christina De Prêtre. We lezen in deze brief dat de liquide middelen van Stad Oostende op 5 januari 2012 uitgeput zullen zijn en een kaskrediet zal moeten aangegaan worden om de betaling te garanderen van de facturen van de gewone dienst en de buitengewone dienst, en dit tot de ontvangst van de volgende schijf van het gemeentefonds. Bovendien vermeldt de brief nog eens de dringende oproep om geen nieuwe investeringen te financieren met eigen middelen in 2012. De Stad Oostende heeft een liquiditeitsprobleem en kan bovendien geen enkel financiering meer doen met eigen middelen. Ze moet m.a.w. elke investering of aankoop niet voorzien in de begroting financieren met een lening. Het "one"beleid van Oostende valt te vergelijken met dit van het failliete Griekenland. Maar terwijl het Grieks drama te Oostende zich voltrekt dansen Schepen Veulemans en burgemeester Vandecasteele vrolijk de Sirtaki boven de afgrond van de Oostendse schuldenput. De belastingen verhogen in een verkiezingsjaar is uit den boze, vandaar schuiven ze alles door naar 2013. De cijfers en de brief van de ontvanger duiden aan dat de financiën zo erbarmelijk zijn dat de volgende coalitie verplicht zal zijn de rekening aan de burger te presenteren en de belastingen te verhogen, wil zij een beleid kunnen voeren.

De sp.a, Open VLD,CD&V-meerderheidspartijen bereiden nu al een verhoging van belastingen voor om hun wanbeleid door de oostendenaars te laten betalen.

Lijst Dedecker zal geen belastingverhoging doorvoeren maar de tering naar de nering zetten en een beleid instaleren van verantwoord financieel bestuur.

Oostende laat je niet nog eens 6 jaar beetnemen.


.

Bookmark and Share

© 2024 Ignace Vandewalle  |  webdesign by Creatief.be